Jak radzić sobie z życiem? Kilka ważnych zdań, część 1

Od jakiegoś czasu skrupulatnie notuję ważne dla mnie zdania, stały się swego rodzaju drogowskazem. To bardzo różne zdania, niektóre pozwalają odnaleźć spokój, inne przypominają o tym co ważne, są też takie, które stanowią przestrogę. Wszystkie jakoś mi pomagają lub ułatwiają codzienność. Dzisiaj chciałabym się częścią z nich podzielić. To taki prezent z okazji Dnia Kobiet, coś co same możemy sobie dać. Jeśli ktoś towarzyszy mi w mojej blogowej pisaninie od początku, część z nich rozpozna. Ci, którzy dołączyli niedawno, znajdą wskazówkę, w którym wpisie o tym było.

 

1. Zajmij się sobą.

Na różne sposoby, zaopiekuj się sobą, zatroszcz się o siebie, odpuść, kiedy nie warto się angażować, daruj sobie kontrolę i zajmij się sobą, nie ma to nic wspólnego z egoizmem, ma być wyrazem troski o siebie.

Upominam w ten sposób siebie samą, gdy za bardzo się angażuję, gdy wchodzę na czyjeś terytorium ale i wtedy kiedy jest mi źle. Tu było o tym jak się sobą zaopiekować, ale zajmij się sobą to także odczep się od innych i czasem od siebie.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/05/zaopiekuj-sie-soba.html 

2. Jestem ważna i moje uczucia są ważne.

Nie chodzi o unieważnianie pozostałych osób, bo oni także są ważni, ale tak często zapominamy o tym, że nasze uczucia również powinny się liczyć, że możemy zrobić coś z myślą o sobie, że nie musimy się na wszystko godzić, nie musimy się umniejszać, jesteśmy tu i jesteśmy ważni. Tak zaplanowałam ostatnie święta, by wszyscy byli zadowoleni, kto ma skomplikowane relacje rodzinne będzie wiedział, że to niełatwe. Wyraziłam tę myśl głośno, a wtedy M. zapytała, a Ty? Ty też jesteś zadowolona?

3. Dojrzałość polega na tym, że nad emocjami panuje rozum (E. Woydyłło-Osiatyńska).

Staram się o tym pamiętać, emocje są ważne ale warto nauczyć się nie działać pod ich wpływem, dlatego trzeba dawać sobie czas.

Co nieco o emocjach było tu:

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/11/czy-kotnie-sa-ze.html

A tu o dojrzałości:

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/10/czym-jest-dojrzaosc.html 

4. Chińska mądrość ludowa „zobaczymy” którą poznałam słuchając wykładu Andrzeja Tucholskiego Jak dobrze, że pada. Pamiętacie tę historię? Jeśli ktoś nie czytał przypomnę:

Chińskiemu rolnikowi ucieka koń, cała wioska mówi, ale masz pecha, uciekł Ci koń, na co rolnik spokojnie odpowiada zobaczymy, po dwóch tygodniach koń wraca i przyprowadza drugiego konia, wtedy wioska stwierdza, że ma wielkie szczęście, bo teraz ma 2 konie, na to rolnik jak ostatnio, zobaczymy. Rolnik ma syna, syn ujeżdżając nowego konia, spada i łamie nogę, wioska na to, że ma pecha, syn złamał nogę, na co on, zobaczymy, i wtedy wybucha wojna, każdego pierworodnego obejmuje pobór, ale nie syna rolnika, bo ma złamaną nogę, jakie szczęście, ominął go pobór, zobaczymy.

Więcej znajdziecie tu:

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/06/ale-tego-pani-nie-wie-czyli-dlaczego.html 

5. Życie powinno być dobre i satysfakcjonujące, a nie tylko akceptowalne.

Jak pojawiło się to zdanie w moim życiu, wyjaśniłam w pierwszym wpisie na moim blogu, ale dziś chcę je przypomnieć, bo jest dla mnie bardzo ważne.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/05/kobieta-w-kryzysie.html

6. Czy mam na to wpływ?

Bo jeśli nie, najlepszym wyjściem jest akceptacja tego faktu, w końcu zmienić można tylko coś na co ma się wpływ.

7. Przywołuj swój umysł do teraźniejszości.

Często błądzimy myślami w przyszłości albo w przeszłości, czasem te myśli nie są wesołe, dlatego warto postawić na uważność i nauczyć się wracać do tu i teraz.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/06/uwaznosc.html

8. Skup się na faktach.

Gdy zdarzy się coś trudnego zwykle to interpretujemy, a lepiej skupić się na faktach, bez nadawania im znaczenia, bez oceniania, pozwoli to na bardziej racjonalne działanie. Takie stoickie podejście.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/06/o-codziennych-lekach-i-zamartwianiu-sie.html 

9. Ale tego pani nie wie.

Znacie to zdanie z mojego wpisu o tym, jak nie myśleć negatywnie o przyszłości, no, bo przecież i Wy tego nie wiecie.

10. Należy sprawdzać, czy można inaczej myśleć, mówić lub robić.

Uważność, wobec myśli i uczuć, pytania czy to ma sens, czy to jest dla mnie dobre, czy tego chcę.

11. Do dupy kot.

To spostrzeżenie Wojciecha Eichelbergera, które warto znać, wspominałam o nim w moim wpisie o poczuciu wartości:

kiedy kotu nie uda się upolować myszy, nie siada i nie myśli, ale ze mnie do dupy kot, tylko powoli i spokojne wyrusza na kolejne polowanie, a w dodatku kot, kiedy nie poluje, dużo odpoczywa.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/06/zgoda-na-siebie-i-poczucie-wasnej.html 

12. Czasem najlepiej jest płynąć z prądem.

 Są chwile, gdy nie ma pomysłu na to co dalej, a wtedy najlepiej jest…

 13. Co najgorszego może się stać i co wtedy zrobisz?

 Zdanie, które może pomóc w sytuacji, gdy się czegoś obawiamy.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/06/o-codziennych-lekach-i-zamartwianiu-sie.html 

14. Pauza między emocją a działaniem.

Głęboki wdech, krótka chwila albo 10 minut. Ja proszę o 10 minut wtedy, kiedy czuję, że zaraz wybuchnę, a jeśli ktoś nie uszanuje mojej prośby, to już na własną odpowiedzialność.

15. Mogę to zostawić….

Nie we wszystko musimy się angażować, nie we wszystkim trzeba brać udział, są sprawy, które możemy zostawić, dobrze jest nauczyć się odpuszczać.

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/11/moge-to-zostawic-czyli-sztuka.html 

A w Dniu Kobiet życzę nam wszystkim, byśmy umiały o siebie zadbać. I w tej sprawie akurat lepiej nie odpuszczać. 

Przy tej wyjątkowej okazji chciałabym również przypomnieć wpis o kobiecych relacjach:

https://annakobietazwyczajna.blogspot.com/2023/10/kobiety-zwyczajne.html


 



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mija rok...

Wieczorny foch, czyli trochę o tym, co pod spodem

Okresowe przeglądy życia

Człowiek w kanapce